Skrevet av Oksana Huk
Jul er en av de viktigste kristne høytidene som har sine røtter i hedningekult og var knyttet til feiringen av vintersolverv. Senere erstattet kristendommen de urgamle høytidene med fødselen til Jesus Kristus, Guds Sønn. Samtidig ble mye av det gamle bevart.
Hvert land har bevart sine unike tradisjoner ved feiring av julehøytiden, som har blitt overført fra generasjon til generasjon. Kjennskap til disse tradisjonene gjør det mulig å forstå bedre mentalitet hos folket, spesielt nasjonal karakter.
I Ukraina feires julen fremdeles i den julianske kalenderen. Ukrainere gleder seg til denne høytiden et helt år i forveien og den er grundig forberedt. Spesielt i vår feiring er at julen innledes med en førti dagers faste, som avsluttes 7. januar. Julen begynner 6. januar – Hellig kveld. Når den første stjernen begynner å skinne på kveldshimmelen, setter ukrainere seg ned ved et rikt dekket, men magert bord. Det er vanlig å tilbringe den hellige kvelden med hele familien.
Husets eier setter seg først ved bordet, tenner et julelys og velsigner middagen, smaker deretter på Kutia og sender den deretter rundt til hele familien. Kutia (gamle navnet på grøt) er julens viktigste rituelle rett. Historikere mener at tradisjonen med å lage kutia ble etablert selv i perioden med Trypillia-kulturen (4000-3000 f.Kr.). På denne tiden ble kutia tilberedt av bearbeidet hvete eller byggkorn og servert med honning. Senere ble valmuer og nøtter tilsatt hvete, og i moderne tid rosiner og annen tørket frukt.
Etter kutiaen kan man begynne å spise andre retter – for eksempel borsch, fisk, stuet kål, poteter, varenyky (dumplings), holubcy (kålruller), soppsaus og andre. I forskjellige regioner i Ukraina kan det være forskjellige varianter av retter, men antallet er bevart. Det må være totalt 12 faste måltider på bordet.
Spesielt hos oss er også borddekorasjon. I gamle dager var bordet dekket med høy, som var et symbol på krybben til den nyfødte Jesus.
Tradisjonelt er hvitløksfedd plassert under duken i hjørnene på bordet – det beskytter familien mot sykdom og onde krefter.
På julaften er Didukh – juleneket – brakt til huset. Det består av rug, hvete eller havre. Dette er hovedsymbolet for ukrainsk Jul. Didukh symboliserer høst, velstand, forfedrenes ånd og er en talisman av familien. Nå gjenopplives Didukh-tradisjonen, selv om det som regel også er plassert et juletre i hvert hus.
Om morgenen 7. januar hilser ukrainere hverandre med uttrykket "Kristus er født!", og som svar hører de "Pris ham!". På denne dagen går folk vanligvis i kirken og besøker også slektninger og venner. Den første juledagen slutter fastetiden, så ukrainere setter seg ned ved et virkelig festpyntet og rikt bord og synger spesielle sanger. Julesangen (Carol) heter Koljada. Dette er hvordan de gamle slaverne priste Gud av vintersolen. I kristen tid forherliger julesanger fødselen av Jesus Kristus. Veldig populært er et spesielt jule-show kalt Vertep som forestilling på religiøse temaer (Nativity Scene). Navnet "Vertep" kommer fra hellige tekster. Ifølge dem var dette navnet på hulen der Jesus Kristus ble født. Historikere mener at Vertep først dukket opp i Ukraina på 1600-tallet, og da var det et dukketeater. I dag spilles det på et teater med levende mennesker på scenen. Handlingen kretser rundt det mest populære plottet om Jesu fødsel i Betlehem og om kong Herodes. Syklusen til julefeiringen varte med korte pauser fram til Epiphany 19. januar.
Feiringen av Jul var strengt forbudt under Sovjet-tiden og det kommunistiske regimets styre. Derfor feiret den ukrainske diasporaen aktivt Jul over hele verden. Etter Ukrainas uavhengighetserklæring i 1991, blir gamle tradisjoner igjen aktivt gjenopplivet. Det ukrainske samfunnet i Norge feirer også jul, med bevaring av ukrainske tradisjoner.
Comments